آنالیز احساسات به معنای تشخیص احساسی بودن یا نبودن متن و همچنین نوع آن احساس است به طوری که هر متن میتواند دارای سه نوع احساس منفی، خنثی و مثبت باشد. تشخیص احساسات کمک شایانی به به درک نظرات جامعه نسبت به مسائل مختلف میکند. از این رو در سالهای اخیر تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.
ابزار پیشرو حاصل یکی از بهترین پژوهشهای این حوزه و در رابطه با متون فارسی است که توسط گروه دادهکاوی سحاب صورت گرفته است. این ابزار با سرعتی بسیار بالا قادر است جملات را از لحاظ احساسی بودن یا نبودن، نوع احساسات و درجه آن به خوبی شناسایی کند. شاهد این مدعا تستهای متعددی است که توسط همکاران ما برروی این سیستم صورت گرفته. تستهایی که با جملاتی ادبی و همچنین عامیانه سیستم پیشرو را به چالشهای متنوعی کشید که نتایج امیدوارکننده آن مارا مجاب کرد تا آن را به صورت سرویسی در اختیار فارسی زبانان قرار دهیم.
قابل توجه: این ابزار برای جملات کوتاه و نه متون بلند طراحی شده است.